Invånare: Pancakelady
Projekt: Musikens Makt, två dagars sommarfestival i Luleå.
Omfattning: februari 2014 – augusti 2014.
Vad vi gjort: Illustration, programmering responsiv webb, koncept- och idégenerering, anpassad tryckproduktion för olika ytor, digitala och analoga, affischer, flyers, biljetter, VIP-pass, annonser, banners, backdrops (vepor) för scen. Interaktiv kampanj för twitter och instagram av studenter på Luleå tekniska universitet.
Musikens Makt, en sommarfestival i Luleå, har genom arbetet med Geektown kommit att bli Norrbottens svar på Way out West, en festival som utmärker sig med fräscha bokningar och grafisk form som syns. Geektown har kommit fram till ett koncept som målgruppen dels ser men också identifierar sig med som därför leder till festivalbesök. Ett kreativt koncept för musikfestivalen Musikens Makt var influenserna från John Bauer och den norrländska naturen genomsyrat formspråket. Geektown har genom ett nära samarbete med invånaren Pancakelady hittat ett formspråk som visar att Musikens Makt står i framkant.
Musikens Makt marknadsfördes med detaljrika blyertstidningar (handritade) och grafisk vektorgrafik i starka färger, i en kombination som var svår att missa. Musikens Makt har kom- mit att bli Norrbottens svar på Way out West, som blivit känd för att utmana satta ideal om vad en festival bör vara. Musikens Makt är ett nytt festivalkoncept som behåller fokuset på musiken, artisterna och besökarna och skippar öltälten och fyllan. resultatet blir en festival som avrundar sommaren och som med sitt fantastiska strand- och skogsnära läge på Gultzaudden i Luleå visar upp Luleå från sin bästa sida.
Responsiv webbplats, anpassad för smartphones och tablets, var utgångspunkten för den digitala marknadsföring som genomfördes i ett crossmedia-tänk som sammanlänkade webbplatsen med sociala medier, facebook och instagram, var hashtagen #maktivst fick genomslag i syfte att marknadsföra festivalen och skapa engagemang i målgruppen.
Musikens Makt är ett nytt inslag i sommarsveriges festivalutbud, som vi med färg, typografi och illustrativt manér ville visa. Det grafiska materialet har genomsin konceptuella tanke har fått stort genomslag och har genom sin grundtanke om individers engagemang och förmåga att förändra skapat en känsla i Luleå och Norrbotten av att vi sitter på något som kan bli riktigt stort – Musikens Makt.