Om: Varumärkesstrategi, grafisk profil och grafiska element blev fokuspunkterna i arbetet. Projektet genomfördes mellan november 2012 och februari 2013.
Mål: Ung i Tornedalen har som målsättning att vara en generator för initiativ och samla ungdomar som vill förändra sina förutsättningar. Projektet ska vara en samlingsplats för ungdomar, både digitalt och i det verkliga livet. För att göra det möjligt att få med sig målgruppen unga och beslutsfattare, ser vi en möjlighet i att vinkla känslan om gemenskap för att förändra sin framtid. Det är enklare att driva frågor tillsammans än på egen hand. Därför har vi förslag på kommunikationskanaler som har en grund var man gör något tillsammans.
Ytterligare målsättning är att projektet ska vara opinionsbildande med ett budskap om att alla tillsammans kan bygga en framtid i Tornedalen. Ungdomarna ska leda opinionsarbetet framåt för att förändra synen på vad det innebär att vara en stolt tornedalning. Det är det ungdomarna som projektets vision utåt. Ett Tornedalen var ungdomar trivs, vill bo och jobba. Tornedalen sjuder av framtidstro.
Grafisk form: Logotypen och grafiskt material är skapade med ett ungt och modernt formspråk som ger en känsla som passar in på projektets värdeord, vilka är: utveckling, inspiration, framtid, stolthet, tillsammans. Den grafiska profilen passar den tänkta målgruppen, ungdomarna, som genom den färg och form som används. Det råder ingen tvekan om att färgen röd är kärlekens färg. Det är också modets färg och konnoterar värme och lycka. Vi har valt att skapa en rund logotyp för att skapa ett inbjudande och ett uttryck som sticker ut från mängden. När vi har skapat logotypen har vi anpassat den till sociala medier och webben, var det finns ett kvadratiskt utrymme för logotypen. Typsnittet i logotypen är valda för att ge ett modernt uttryck, med en känsla av att framtiden finns i Tornedalen.
Press: Kommunikation ska ändra invanda tankemönster
Vi är stola Tornedalingar och Norrbottningar. Det är budskapet från tre företagsamma kvinnor, som nu får möjlighet att sprida stoltheten till andra.
Det innebär att de får möjlighet att inspirera till stolthet och styrka i Tornedalen.
– När vi tog del av projektplanen kände vi att det här är helt rätt. Vi är stolta över Tornedalen och Norrbotten, det är därför som vi vill vara kvar här och därför är det också väldigt roligt att bli en del av projektet, säger Kristin Lindqvist, vid Geektown.
Nu arbetas det intensivt med att forma arbetet och strategierna.
– Unga kan skapa sina egna möjligheter i Tornedalen, säger Frida Larsson, vid Geektown.
Kristin Lindqvist säger att andan “så fort jag gått ut gymnasiet ska jag flytta” ska förändras.
– Vi bubblar av idéer.
Extra roligt tycker de tre företagarna att uppdraget är, med tanke på att två av dem har rötterna i Tornedalen.
– Jag är uppvuxen i Haparanda och Frida är från Övertorneå och nu har vi fått äran att jobba med projektet för att utveckla livet för unga i området, säger Veronica Rutberg.
FAKTA Projektet Ung i Tornedalen
Tanken med projektet är att förmå unga att vilja stanna i Tornedalen.
Det treåriga projektet kommer att kantas av olika aktiviteter, så som workshops, seminarier och verksamheter i exempelvis skolor.
Huvudfinansiär är Allmänna arvsfonden och övriga finansiärer är landstinget, länsstyrelsen, kommunerna i Haparanda, Pajala och Övertorneå.