I veckan jobbar vi med det sista inför nästa helgs (16-17 augusti) festival, Musikens Makt. Visst kommer du? Till festivalen har vi gjort affischer, flyers, biljetter, VIP-pass.
Musikvideon är gjord av våra duktiga elever på utbildningen i mediedesign på Luleå tekniska universitet. Kursen i interaktionsdesign hölls under våren 2013 och synopsis, manus, shootingboard, animation och slutresultat var alla delar i kursen. Här ser vi det vinnande bidraget som valdes av Pancakelady Eventbyrå.
Snabbfakta: Musikens Makt
Inspiration: John Bauer.
Det är först och främst illustrationerna till ”Bland tomtar och troll” som har gjort John Bauer till en älskad konstnär. Bilderna av de fantastiska väsen som befolkar hans sagovärld – troll och jättar, riddare och prinsessor – har skänkt honom hans ställning som hela Sveriges sagokonstnär. Bauer skildrar den svenska naturen, de täta skogarna där ljuset strilar ner genom de mäktiga trädkronorna. Han målar mystiska och magiska platser som omedelbart känns igen av alla som någon gång har varit i en svensk skog. Ett naturligt val för GÜLTZAUDDEN i Luleå, en mysig plats för vackra sommardagar men också Musikens Makts hemmaplan. GÜLTZAUDDEN är en badplats i centrala Luleå. En kort promenad från Luleås hjärta ligger denna badplats på en udde som en oas på stadshalvön.
Inspiration: Papegojan.
Vi ville ha en representant för Musikens Makts själ. Om en John Bauer inspirerad skog fick representera Luleå och området, kom papegojan att representera det annorlunda inslaget på festivalhimlen som Musikens Makt utgör. Ett alternativ, bortom stadsfesterna. Sveriges snällaste festival fick en färgglad maskot med personlighet.