Young Lions riktar sig till unga yrkesverksamma i början av sin karriär som jobbar med media, reklam, kommunikation och marknadsföring. Syftet med tävlingen är att identifiera de hetaste kommande talangerna att representera Sverige och tävla mot andra länder från hela världen. Sedan avgörs det under galan CANNES LIONS i Cannes, Frankrike i juni. I år har fokus legat på att hjälpa Peace Works marknadsföra ett material som ska få fler lärare att våga diskutera antirasism i klassrummet. Geektowns AD Frida Larsson har varit teamledare för årets tävlingsbidrag.
– När man pratar om främlingsfientlighet är det viktigt att det också viktigt med högt i tak, alla elever ska känna att de kan uttrycka sin åsikt i frågan och sedan diskuterar man, med läraren som ankare, frågeställningarna som uppkommer och får på så vis in antirasismen på schemat. Det är kampanjens mål.
Vad tror du, vinner ni?
– Jag hoppas såklart på vinst. Mitt lag har verkligen försökt göra en kampanj som ger verkligt genomslag och förändring.
Vad gör du om bidraget vinner?
– I Cannes ser jag möjligheter att nätverka med branschens bästa och utveckla de internationella kontakterna. Precis i den riktning vi vill gå under 2013. Det ska bli spännande och se vem som vinner. Om vi inte vinner är jag ändå stolt över mitt lag, vi har verkligen gjort allt vi kunnat.
De nominerande släpps 28-29 mars.