Invånare

Bottenvikens är ett vågat bryggeri i Norrbotten. Ständigt utvecklar de nya experimentella ölsorter i sitt bryggeri. Sedan starten 2013 har fler än 90 olika ölsorter bryggts. All öl skapas på ett hantverksmässigt sätt med råvaror av hög kvalitet och inte sällan med lokala norrbottniska inslag.

Uppdrag

Grafisk identitet, logotyp och grafiska grundelement samt koncept för bryggeriets etiketter och produkter.

Vad vi gjorde

I nära samarbete med bryggarna Mattias Bergström och Joakim Nilsson på Bottenvikens har vi arbetat fram en ny grafisk identitet för bryggeriet. Den har sin grund i stilrena och enkla linjer inspirerade av vattnet i Bottenviken, Bergnäsbrons karaktäristiska bågar och den gyllene midnattssolen.

Vad som hände

Med hjälp av den nya identiteten kan nu Bottenvikens tydligare signalera kvalitativ hantverksöl. Där de på egen hand kan ta ut svängarna konstnärligt och kreativt för att lyfta sitt sortiment av öl som ständigt utvecklas och fylls på.

Geektown har levererat ett koncept för etiketter, där specifika grafiska grundelement binder ihop de olika ölsorterna, trots varierande uttryck i smak, bild och färg. Produkterna har fått bättre synbarhet hos sina återförsäljare eftersom sortimentet nu har en gemensam grundidentitet som tydligt lyfter bryggeriets sortiment tillsammans och var för sig.