Invånare
Kalix kommun är en naturskön kommun känd för Kalix Löjrom som anses vara världens bästa rom. De har världens nordligaste skärgård och har flera år i rad legat i topp i utnämningen av Sveriges främsta friluftskommun. Det är en kommun som vill växa och utvecklas och där näringslivet är ovanligt differentierat vilket ger stor efterfrågan på en mängd olika kompetenser.
Uppdrag
Geektown har haft äran att jobba med Kalix kommun sedan 2018. Under åren har vi bland annat fått uppdraget att ta fram platsvarumärket för Kalix, besökssidan visitkalix, koncepten Vi är Kalix och Kalix life samt ett antal olika kampanjer.
Vad vi gjorde
Vi har jobbat mycket med medborgardialog i de olika projekten för att förankra Kalix utveckling i både folket och företagen i Kalix. Platsvarumärket med logga, färger, typsnitt, grafiska element, osv, vilar därmed på en noga framtagen grund och visar både vad Kalix är och vill vara i framtiden. Detsamma gäller besökssidan visitkalix samt koncepten Vi är Kalix och Kalix life, som vi tagit fram i nära samarbete med näringslivsenheten på Kalix kommun och näringslivet i Kalix. Vi är Kalix syftar till att stärka och öka kunskapen om näringslivet i Kalix, att visa upp företagsmångfalden samt att öka och cementera stoltheten och Kalix-andan/vi-känslan som finns hos företagen i Kalix. Konceptet Kalix life handlar om att på ett genuint och fördelaktigt sätt lyfta livet i Kalix i syfte att locka inflyttare.
Flera projekt har utförts i samarbete med våra samarbetsparter Blamorama, Language Consulting och Red Onion.
Vad som hände
Tack vare väl utfört underarbete har nu Kalix ett samlat uttryck som är lätt att applicera och använda inom många olika områden och kommunikationskanaler. Och Kalix har dessutom under senaste åren klättrat på näringslivs-rankingen inom information och kommunikation för företag.
Visitsidan har förutom att vara en bra besöksportal blivit en utmärkt plattform för att locka till inflyttning och har genererat en ökning av intresseanmälningar hos kommunens inflyttningslots.