Invånare

Lule Brew är microbryggeriet i Luleå som satsar på klassiska smaker. Själva beskriver de sin öl som; ”utsökt kemi och sinnrik konst avsedd för njutning”.

Bryggarna bakom Lule Brew brygger även under namnet Bottenvikens.

Uppdrag

Det eminenta uppdraget bestod i att skapa en logotyp och ett grafiskt manér för att presentera detta nya varumärke. Bland annat behövde ölen kläs i etiketter som berättar om och väcker intresse för innehållet i konkurrensen på hyllorna.

Vad vi gjorde

Lule Brews produkter utgörs av klassiska smaker och stilar vilket skulle vävas in i designen samtidigt som förpackningen skulle förmedla modernitet och stå ut. De önskade också en visuell lokal förankring. Resultatet blev en form där gammalt möter nytt; modern enkelhet med äldre inslag så som morsekod och influenser från 1950-talsestetik.

Vågmönstret är ett inslag som återkommer i olika form i bryggarnas samtliga tre varumärken. Den stiliserade morsekoden förmedlar LÅ och knyter an till såväl det marina i Luleå skärgård som den släkthistoria som finns hos en av delägarna. Designen berättar om platsen där den produceras på ett sätt som känns inspirerande och designen utmanar utseendet på en traditionell öl.

Vad som hände

Formgivningen har gett Lule Brew en bra språngbräda för sin nya lansering och goda förutsättningar att sticka ut på butikshyllorna. Designen förmedlar visionen, platsen och ölen på ett spännande och inbjudande vis. Om etiketten kunde prata skulle den förmodligen utropa något i stil med att ”vatten från luleälven bryggde denna ljuva öl”. Resultatet blev en förening mellan historia och nutid i en form som håller över tid och som kan göra en lulebo stolt.